Startupy komunít

Máme za sebou 10 meetupov a keďže sa tu udiali veci, ktoré s ktorým som sa stotožňoval a aj také, ktoré viac nechcem opakovať, je mi opäť o niečo jasnejšie, čo vlastne hľadám a čo nie.

Bye, bye fundraising

Keďže sa na Slovensku nedávno rozdali desiatky miliónov na investovanie do startupov, zopár meetupov sa nám tu trochu zvrhlo na hackathon na investorské prezentácie. To je určite bod, s ktorým v takejto forme končím.

Prečo?

Zo všetkého, čo som zatiaľ za posledné roky pozbieral, má externý funding len jeden logický význam.

Firmy, ktorých doterajšie pohyby už jasne ukazujú, kedy a aké budú mať zisky, môžu potrebovať svoj rast urýchliť v prípade, že im v tejto projekcii kazí plán nejaký rastúci konkurent.

Takéto firmy sa už volajú scaleupy a účel fundingu je akcelerácia.

Startupom je určená inkubácia, ktorá vyžaduje špecifické prostredie, metódy, talent a čas, pričom priame nalievanie peňazí do startupu tu nemá význam. Investori teda svojim backgroundom startupom väčšinou nemajú čo ponúknuť.

Účelom Starportu je zmapovať proces budovania organicky rastúceho podnikania a sprehladniť ho dostatočne na to, aby sa pre ľudí stalo rovnocennou alternatívou k vysedávaniu v korporácii.

Fundingom ale startupy svoj vývoj kontaminujú a tým sa automaticky dostávajú mimo môj záujem.

Opäť o level nižšie

Pozitívnou správou z meetupov je to, že sa tam objavili nové tváre so zámermi a odhodlaním oveľa bližším tým, ktoré hľadám.

Títo foundri majú spoločné to, že neprišli s technologickými riešeniami, chcú len organizovať meetupy a workshopy, aby promovali hodnoty, ktoré vedia byť alternatívou k niečomu, čo svetu škodí.

Ich momentálne potreby sú celkom obvyklé – brand, web, blog, atď… s týmto sa stretávam bežne a aj keď pre takýchto foundrov som ochotný spraviť viac, ako pre niektorých platiacich klientov, stále tieto požiadavky nezneli ako rozumná cesta.

Ako designer viem, akou zbytočnou stratou času a energie je tvorba identity a infraštruktúry pre komunitu, o ktorej ešte nič nevieme. Takémuto experimentovaniu som úprimne ochotný venovať svoj čas a prostriedky jedine pre svoje vlastné podnikanie – Starport samotný.

A tam napokon bola aj odpoveď, ktorú som hľadal.

Snahou o budovanie komunity startupistov som za posledné roky postupne vybudoval všetko, čo na budovanie komunít potrebujú iní. Starport je brand, pod ktorým má zmysel odprezentovať akýkoľvek začínajúci koncept s pracovným názvom. Môj web, blog a účty na sociálnych sieťach sú mojim vlastným záujmom udržiavané a mojimi schopnosťami ľahko škálovateľné. Navyše mám cowork plný variabilných priestorov, techniku na tvorbu obsahu, pravidelné meetupy a otestovnú organizáciu campu a konferencie.

Začínajúci podnikatelia tu teda pre svoj nápad nemusia robiť rozhodnutia, na ktoré ešte nemajú odpovede a prostriedky. Vďaka mojim prostriedkom a infraštruktúre sa môžu plne sústrediť na produkovanie obsahu pre svoju komunitu a bez následkov v tom zlyhávať až do doby, kým správne pochopia jej potreby.

V takomto prostredí vie vzniknúť udržateľná komunita. Tej sa potom dajú ponúkať riešenia, ktoré skutočne odpovedajú na jej potreby.

K pojmu „startup“

Pojem startup teda získava teraz viecero úrovní, ktoré musíme rozpoznávať. Technologická inovácia, ktorú sme rozpoznávali doteraz je len jednou z úrovní, pričom neúspech startupov dokazuje, že vôbec nie je tou základnou a väčšina businessov sa snaží vzniknúť bez pochopenia toho, čo základom je.

Community management vie startupu zodpovedať všetko to, čoho nevedomosť zabíja 99 percent startupov.

Ak teda znesieme slovo „startup“ na úroveň budovania a manažmentu hodnotovo-orientovanej komunity a na základe dát z tejto komunity budeme produkovať spot-on technologické inovácie, je celkom možné, že sa nám podarí závratne zvýšiť úspešnosť startupov.

Airbnb by určite súhlasilo. Napokon ak sa pozrieme na úspešné podniky po svete, určite majú spoločné to, že budujú produkty pre potreby svojich komunít, ktoré sa združujú okolo nejakých spoločných hodnôt. Na druhej strane sú firmy, ktoré sa snažia budovať komunity len pre potreby svojich produktov.

Jeden z týchto prístupov je udržateľný a vie rásť prirodzene. Druhý dookola raisuje peniaze na vývoj a reklamu.

Infraštruktúra Starportu nám teda dáva všetko, čo potrebujeme – na rade je teda tvorba obsahu.

Autor: Stanley

Od strednej školy som vždy len podnikal ako UI designer a od roku 2015 popri tom budujem vlastný startup - V Starporte sa snažím sa do hĺbky pochopiť hlavne začínajúcich podnikateľov v Košiciach a postaviť na nich udržateľný ekosystém startupov a scaleupov.