Startupový inkubátor 2.0

S príchodom novej founderky sa mi zase o niečo viac vyjasnilo, čím Starport mal byť. Konrétne by som sa teraz chcel pokúsiť o momentálnu definíciu inkubátora.

Čo je „startup“, ktorý hľadám?

Oficiálnych definícií je viacero a všetky nechávajú priestor na to, aby sa za startup dal pokladať hon na investora.

Pre účely tohto článku sa vyhnem bežnej oponentúre a upresním, že mňa zaujíma, ako postaviť startup, ktorý vyrastie bez externého kapitálu. A zaujímajú ma tí, ktorí sa chcú naučiť to isté.

Ako startup momentálne pre svoje účely definujem tím, ktorý zjednocuje komunitu, ktorá sa snaží špecifický problém riešiť špecifickým spôsobom.

Zaujímajú ma teda startupy komunít, ktoré z chaotickej populácie dokážu robiť vzájomne komunikujúce segmenty so spoločnými cieľmi. Startupy technologických riešení budú postavené až na ich úspechu.

Čo ponúka inkubátor Starportu?

Starport vďaka svojmu vlastnému hľadaniu spôsobov a metód nazbieral celkom zaujímavú infraštruktúru, ktorá v mojich rukách funguje bez pomoci designerov, developerov a marketerov.

  • Podstránku na webe Starportu
  • Možnosť tvoriť písaný obsah na blogu Starportu
  • Výbavu a priestory na podcasty a videá
  • Priestory na organizáciu eventov
  • Priestor na prácu v coworkingu
  • Vstup na konferencii Startup Fair
  • Know-how v príprave contentu na všetky vyššie spomenuté body

S týmito nástrojmi a metódami na ich využitie vedia ďalšie startupy svoje vstupné náklady znížiť na nulu a byť otvorené opakovanému zlyhávaniu, až kým nenájdu rovnice, ktorými viac zarábajú, než míňajú.

Paul Graham napokon povedal: „Neviem, čo má byť startupoch ťažké. Treba len vytvoriť niečo, čo ľudia milujú a zarábať viac ako mínať.“

Komu je inkubátor určený?

Jediné, čím potrebuje adept prejsť je určite pohovor so mnou. Čo presne hľadám viem sám a komukoľvek som ochotný pomôcť to naplniť za podmienky, že si v tom chce pomôcť sám.

Čím program končí?

Účelom programu je nájsť svojich prvých zákazníkov a naučiť sa pre nich tvoriť platený obsah, ktorý bude predpokladom pre udržateľnosť a ďalší rast komunity.

Cena za program

Program je zatiaľ zadarmo a dokonca vie poskytnúť startupom finančnú podporu. Startupy sú ale vyberané podľa pohovoru.

Pre paranoidných si ale stále budem viesť log svojich odpracovaných hodín pre jednotlivé startupy. Na konci si potom budeme vedieť pozrieť, koľko by som si pýtal pri svojej bežnej hodinovke a ako mi to chceme kompenzovať.

Vo všeobecnosti sa riadim tým, že úspešný startup to bude sám chcieť kompenzovať a od neúspešného to nemám dôvod žiadať.

Čo je next step?

Variť startupistov z vody v podstate nemá zmysel. Ak platí niečo z toho, čo som sa dodnes naučil, tak správnym krokom je uvedomiť si, kde ich už mám.

Potenciálne mám zatiaľ asi troch kandidátov. Všetkým som už program ponúkol aj s infraštruktúrou. Tá ale nemá zmysel, kým pre ňu nemáme content.

Logickým krokom pre môj content je zatiaľ opäť vymyslieť, ako čo najviac z toho, čo som si myslel, že potrebujem od iných robiť sám.

Čiže namiesto blogového článku od startupistu by som mohol napísať blogový článok o tom, čomu sa startupista chce venovať. A načať tak thread o danej téme.

Vlastne v mojich článkoch by som mohol napísať o tom, aké projekty mi pribudli a prečo som sa rozhodol sa im venovať.

Takže ďalšie dva články by mali byť o mojom pohľade na komunity okolo designu a permakultúry v kontete k môjmu programu.

Autor: Stanley

Od strednej školy som vždy len podnikal ako UI designer a od roku 2015 popri tom budujem vlastný startup - V Starporte sa snažím sa do hĺbky pochopiť hlavne začínajúcich podnikateľov v Košiciach a postaviť na nich udržateľný ekosystém startupov a scaleupov.