Čo je vlastne „startup“ V.

Vieme, že asi 97% startupov na svete zlyháva.

Podľa CB Insights zlyháva 42% na tom, že dodávajú produkt, ktorý trh nepotrebuje, 29% na tom, že vyčerpajú financie a 23% pre nesprávne postavený tím, atď.

Tých 97% ale nepredstavuje všetky podniky sveta. Zameriava sa len na tie, ktoré sa trh rozhodli dobiť pod hlavičkou startupu.

Dôvod, prečo to podnikatelia robia, je, že pojem „startup“ implikuje metódu, ktorá je vysoko efektívna a hlavne akcelerovaná obrovským množstvom rizikového kapitálu. Celý svet v startupoch zacítil niečo, prečo sa rozhodol na ich úspech staviť obrovské peniaze.

Celé to ale padá na tom, že nikto vlastne poriadne nevie, o čom hovorí, keď použije pojem „startup„. Preto nie je jasné, ktorý startup vedie k dobrému podniku a z investovania do startupov je napokon len ruleta so štátnymi peniazmi.

Posledné týždne som sa venoval analýze pojmu a tu je zopár viet, ktoré z toho vypadli.

Trh pozostáva z prenájmu alebo predaja súkromnej fyzickej infraštruktúry (nehnuteľnosti, stroje, komunikačné linky, pracovná sila, …), ktorá podporuje rutinné fungovanie ľudstva.

Startup je zmenou v rutine fungovania systému alebo jeho časti (internet, smartfóny, alebo aj karanténa).

Stratégiou udržateľných podnikov je investovať do zmien vo svojej infraštruktúre, aby podporovala dokázané zmeny v rutine dlhodobo sledovanej časti trhu.

Stratégiou rizikových podnikov je investovať do infraštruktúry, ktorá podporuje budúcu rutinu predpokladanú z trendu dlhodobých meraní.

Investovanie do začínajúcich

Investovať do startupu“ by teda znamenalo strategicky vyvolať alebo urýchliť predpovedaný startup, po ktorom nová rutina prinesie existujúcej infraštruktúre zisky.

Umelo vyvolané startupy ale nemôžu priniesť zmeny, akými je internet. Skôr to budú drahou reklamou živené krátkodobé výchylky, ktoré prirodzená rutina trhu zabije, a jediné, čo po podniku ostane, je logo v portfóliu investora.

Rizikovo investovať teda má zmysel do tímov, ktoré už predtým preukázateľne zhodnotili svoju schopnosť vytvárať infraštruktúry pre vyvíjajúci sa trh.

Fondy ale výškami svojich investícií ďaleko prepaľujú dokázanú schopnosť podnikov produkovať. A dôvody sú rovnaké, ako má hociktorý gambler – „úspech pokryje všetky prehry“.

Chcelo by to zmysluplnejší spôsob, ako investovať. Taký, ktorý zároveň motivuje produkciu pre trh, nie len ukazuje koľko kapitálu sa dá skonzumovať voľne.

Autor: Stanley

Od strednej školy som vždy len podnikal ako UI designer a od roku 2015 popri tom budujem vlastný startup - V Starporte sa snažím sa do hĺbky pochopiť hlavne začínajúcich podnikateľov v Košiciach a postaviť na nich udržateľný ekosystém startupov a scaleupov.