Ako netvoriť „so what“ obsah?

Veľmi bežným, a podľa mňa nesprávnym, postupom pri tvorbe obsahu je fabrikovať príbehy, ktoré píšem „akože len tak, keby to niekoho zaujímalo“ a tým dúfam, že robím marketing svojmu produktu.

Dôvod, prečo to takto nechcem robiť je, že tam je vždy nejaká umelosť, ktorá mi na tom vadí – napokon ak chcem žiť z niečoho, s čím som úplne spokojný a čo ma baví, pocit umelosti a stresu je zlý signál.

Fabrikovanie obsahu, ktorý má cielene dosiahnuť nejaký efekt u iných ľudí je extrémne náročný proces, ktorý hlavne inými ľuďmi nie je žiadaný. Je to napokon manipulácia.

Všetok obsah Starportu by teda mal byť len zaznamovaním niečoho, čo už podnikaví ľudia robia sami pre seba. Tým, ako riešia svoj problém, môžu vzbudiť záujem o to, aby ho riešili pre iných.

Blog

Nájsť si každý deň hodinu na písanie blogu je inými slovami opäť predsavzatie na niečo, čo som doteraz nikdy nerobil.

Ako to funguje mne, je že som si uvedomil, že hrozne veľa času pri práci v skutočnosti nerobím žiadny progres, pretože som sa na niečom zasekol.

Aby som sa pohol ďalej, musím všetko odložiť a začať premýšľať nad tým, čo mám vlastne za problém a ako ho viem vyriešiť.

Toto sa mi podarilo oveľa lepšie zvládať, odkedy som začal veľa písať. Normálne plnovetové záznamy toho, ako premýšľam (odrážky nefungujú).

A keďže už o prístupe k svojim problémom píšem, prečo to nepísať rovno niekam, kde si tým môžem získať dôveru iných?

Na začiatku som to potreboval veľa upravovať, pretože som premýšľal spôsobmi, aké pred iných ľudí celkom nepatria, ak chcem, aby ma pokladali za človeka. Motivácia otvorene písať ale vyhráva, od čoho očakávam, že mi upraví myslenie tak, aby som si nemusel dávať pozor na jazyk.

Web

Web Starportu je praktický digitálny katalóg toho, čo sa u nás deje.

Dá sa povedať, že v mojom prípade je to teraz celé o blogu, s tým, že jediná statická stránka, ktorá je tam teraz potrebná, je stránka coworkingu. Tam sú totiž ceny, lokalita a iné špecifikácie produktu, ktoré by ľudia medzi žurnálovo písanými článkami len tak nenašli.

To znamená, že na teraz by nám mal stačiť blog a statické stránky ucelených produktov, o ktoré môže mať komunita záujem.

Podcasty

Podcasty sú veľmi podobným obsahom, aký by mal byť v blogu. Čiže témou rozhovoru by mohli byť momentálne problémy, ktorým čelíme a účelom by malo byť dôjsť k nejakému rozhodnutiu, čo bude ďalšími krokmi.

Konferencie a meetupy

Toto je tricky, pretože eventy majú väčšinou brutálne umelý charakter a väčšina keynotov aj rozhovorov, ktoré som v živote zažil, vo mne nechala dojem, že to bola zámienka na veľký budget.

Ak to chcem robiť inak, musíme do toho vniesť ten istý základ, ako do ostatnej tvorby obsahu. Pýtať sa, ako to pomáha mne, aj keby tam neboli iní ľudia – „Aký mám vlastný dôvod podstupovať organizáciu eventu pre 150 ľudí?“

Čo sa týka typov vstupov, opäť vidím dva. Jedným sú keynotes a druhým rozhovory.

Keynotes nie sú stavané na improvizáciu – nedá sa prísť len tak a vyrozprávať sa priamo pred publikom.

Na druhej strane máme rozhovory, pri ktorých je to jednoduchšie. Vieme použiť pattern z podcastov a zvyšok nechať na prirodzenom vyjadrovaní ľudí. Oproti podcastu ale nemáme možnosť vystrihnúť bordel a nechať len čisté časti, takže to bude chcieť buď dobré moderovanie, alebo radšej správnych ľudí. Asi ideálne tí, ktorí si prejdú písaním blogov a tvorbou podcastov.

Keynotes by asi na webe boli ekvivalentom statických stránok, ktoré prezentujú ucelené fakty. Napr. predstavenie coworkingu a inkubačného programu Starportu, vrátane špecifikácií a cien – čiže normálny business pitch.

Účelom teda môže byť asi len cielené predstavenie ucelených riešení, povedať koľko stoja a kde si ich kúpiť. Takto sa „so what?“ zmení na „shut up and take my money“ alebo „nie, ďakujem“.

Napokon sa konferencia volá Startup Fair – v preklade trh startupov.

Čo ďalej

Zatiaľ viem teda minimálnym úsilím produkovať tieto články a rozvíjať nimi aspoň objem blogu. Ďalší podcast začneme otázkou, ktorá bude v daný moment najviac aktuálna a budeme pokračovať podľa nastaveného patternu.

Aby sme sa vyhli „so what“ efektu, je dôležité netvoriť spravodajské príspevky, ale aktuálne reporty z príbehov riešení problémov – buď píšem o úspešnom riešení, ktoré mi umožní postúpiť k nasledujúcemu problému, alebo o neúspechu, ktorý ma smeruje k lepšiemu riešeniu.

To, čo nás s našou komunitou bude spájať, je práve vôľa riešiť problémy. Nie chvály o tom, čo už autor má vyriešené, alebo hejty na to, čo sa autorovi samému ani riešiť nechce.

Autor: Stanley

Od strednej školy som vždy len podnikal ako UI designer a od roku 2015 popri tom budujem vlastný startupový hub. V Starporte sa snažím do hĺbky pochopiť hlavne začínajúcich podnikateľov v Košiciach a postaviť pre nich udržateľný ekosystém pre startupy a scaleupy.